Content Marketing in de praktijk

Content Marketing in de praktijk

Wat is content marketing

Content Marketing is niet het product of dienst centraal zetten in de communicatie die het bedrijf voert, maar de klant of prospect voorzien in hun behoefte naar kennis of informatie. Zo breng je als bedrijf dus niet pakkende teksten of brochures met teksten als “Koop nu” of “2 voor de prijs van 1” maar voorzie je in de kennis die de klant zoekt. Denk hier bijvoorbeeld een duidelijke uitleg over een product of een gebruiksaanwijzing  om iets op te lossen, je helpt de klant als het ware verder.

Het grote voordeel van op de manier van communiceren is dat klanten of prospects eerder geneigd zijn voor jouw bedrijf te kiezen als nieuwe leverancier, omdat je ze al zo vaak van goede informatie hebt voorzien. Jij bent hun rots in de branding en levert kennis waar ze naar op zoek zijn.

Anno nu zijn we allemaal online en dus ook jouw bedrijf. Het mooie van online zijn is dat je de content ongelimiteerd kunt delen middels jullie website, nieuwsbrieven, sociale media, etc. Je hoeft niet meer via de traditionele wegen je klanten en prospects te bereiken, immers, je kunt alles zelf online zetten.

Aan de slag

Content Marketing is niet meer, en niets minder dan het delen van relevante content middels de kanalen die tot je beschikking staan. Als voorbeeld heb ik deze infographic op internet gevonden die precies laat zien wat je kunt delen binnen Content Marketing.

Infographic Content Marketing Format

Wat kun je delen bij Content marketing lijst

Bron: Hubspot

Nu je weet wat je kunt delen, is het wel verstandig te beseffen voor wie je bepaalde content deelt en in welk proces zij nog zitten in de funnel. In onderstaande Content marketing Matrix is goed te zien welke content je het beste kunt inzetten in het aankoopproces van je klanten en prospects.

Infographic Content Marketing Matrix

content-marketing-matrix

Waar komt het dan uiteindelijk op neer om zoveel tijd en moeite te steken in het delen van relevante content? Heel simpel, de doelstelling moet zijn om vertrouwen op te bouwen met je klanten en prospects zodat ze uiteindelijk (weer) bij je komen kopen. Content Marketing is dus een hele vriendelijke manier van marketing.

De Content Marketing Strategie

Ik zou dolgraag heel uitgebreid willen vertellen over de Content Marketing strategie, maar alles afhankelijk natuurlijk van welke beweegredenen het bedrijf heeft. Hoe je de Content Marketing gaat uitvoeren is het makkelijkst te zien aan de onderstaande infographic.

Infographic Content marketing Strategie Omni Channel

Duidelijk voorbeel van Omni channel strategie content marketing

Mocht je toch nog vragen hebben over de Content Marketing Strategie, neem dan vooral contact met mij op voor het maken van een afspraak.

Dont’s van content marketing

Vertrouwen is een lastig dingetje, het komt te voet en gaat te paard, iets wat je in het echte leven ook wel eens hebt meegemaakt. Als je online er net zo ingaat zitten als in het echte leven, dan gaat het helemaal goed komen.

Vertrouwen is belangrijk bij Content Marketing

vertrouwen-content-marketing-volgens-vivian-van-brussel

Foto: Tolero Solutions

Content Marketing is dus net als het echte leven, je doet wat je belooft. En beloftes van bedrijven kunnen, wanneer een klant niet tevreden is, echter vaak net anders geïnterpreteerd zijn door het bedrijf dan door de klant. Doe wat je belooft, is een belangrijke les. Zo zie ik vaak dat er op sociale media de sfeer wordt gewekt van vrolijkheid en spontaniteit, maar wanneer je het bedrijf aan de lijn hebt, is die vrolijkheid en spontaniteit ver te zoeken.

Let dus op bij je content die je produceert en deelt, dat het volgens de normen en waarden gaat die het bedrijf heeft. Ga je als bedrijf je online anders voordoen dan in het echte leven, dan is je Content Marketing strategie eigenlijk al verloren.

Content Marketing is ook van de lange adem, want vertrouwen opbouwen duurt nu eenmaal lang. Wat leuke content maken en delen wil niet zeggen dat je binnen een maandje bulkt van de nieuwe klanten en dat het geld je bedrijf uitspuit. Hier wat kleine tips

  1. Creëer content die eerlijk is, die gewaardeerd wordt en waarvan je hoopt dat het in de smaak zal vallen zodat jullie fans het gaan delen en promoten.
  2. Deel je content middels sociale media, nieuwsbrieven en website en zorg ervoor dat de content shareable is (deelbaar)
  3. Ga vooral door op deze manier, voor nog een hele lange tijd ;-

En als je denkt dat alles wat je deelt viraal gaat, forget it! Dit gebeurd natuurlijk wel, maar is geen schering en inslag. Beware! Content Marketing is leuk, maar kost tijd.. Heel veel tijd!

Succes met je Content Marketing en als ik iets voor jullie kan betekenen i’ll be there!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.